فاطمه زهراء(سلام الله علیها) مظهر رحمت جهان شمول خدای سبحان
و اینکه احیاناً در بعضی از دعاها این‌چنین آمده است که خدایا دست ما را از ریشهٴ چادر بی‌بی کوتاه نکن، بر اثر یک روایتی است که بر اساس آن روایت، وجود مبارک بی‌بی(سلام الله علیها) در قیامت چادری بر سر می‌کنند که ریشه‌های او و دامنه‌های آن به تمام افراد شایستهٴ اهل محشر می‌رسد، حال طبق این حدیث، آیا منظور این چادر ظاهری است یا پوشش رحمت است؟!
تاریخ انتشار : 1397/03/21

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA

 

«وَ قَالَ رسول الله ص إِذَا کَانَ یَوْمُ الْقِیَامَةِ نَادَى مُنَادٍ تَحْتَ الْحُجُبِ یَا أَهْلَ الْجَمْعِ غَضُّوا أَبْصَارَکُمْ وَ نَکِّسُوا رُءُوسَکُمْ فَهَذِهِ فَاطِمَةُ بِنْتُ مُحَمَّدٍ رَسُولِ اللَّهِ تُرِیدُ أَنْ تَمُرَّ عَلَى الصِّرَاط (إرشاد القلوب إلى الصواب، ج‏2، ص: 232)

انچه در پی می‌خوانید بخشی از سخنان آیت الله جوادی آملی پیرامون حدیث « غُضّوا اَبصارکم» است:
اینکه گفته می‌شود، در روز محشر وقتی فاطمه(سلام الله علیها) عبور می‌کند ندا داده می‌شود و می‌گویند: «غُضّوا أبصارکم» ]چشمان خود را ببندید[به این معنی نیست که چون شما نامحرمید چشمها را بپوشانید، یا دیدها را بشکنید که او را نبینید، آن روز، سخن از محرم و نامحرم نیست؛ چون قیامت ظرف تکلیف نیست و لذا این دستور هم دستور تکوینی است و نه تشریعی؛ یعنی شما توان آن را ندارید که نور این بی‌بی را ببینید. چشمها را فرو بربندید و دیده‌ها را بشکنید [و] توان آن را ندارید که نورانیّت او را ببینید.

فاطمه زهراء(سلام الله علیها) مظهر رحمت جهان شمول خدای سبحان

و اینکه احیاناً در بعضی از دعاها این‌چنین آمده است که خدایا دست ما را از ریشهٴ چادر بی‌بی کوتاه نکن، بر اثر یک روایتی است که بر اساس آن روایت، وجود مبارک بی‌بی(سلام الله علیها) در قیامت چادری بر سر می‌کنند که ریشه‌های او و دامنه‌های آن به تمام افراد شایستهٴ اهل محشر می‌رسد، حال طبق این حدیث، آیا منظور این چادر ظاهری است یا پوشش رحمت است؟!

اگر کسی طبق بیان پیغمبر[صلّیٰ الله علیه و آله و سلّم] که فرمود:
«انتِ منی و انا منکِ» به منزلة پیغمبر[صلّیٰ الله علیه و آله و سلّم] شد، پیغمبر(صلّیٰ الله علیه و آله و سلّم) ﴿رَحْمَةً لِلْعَالَمِینَ﴾ است و نیز ﴿وَمَا أَرْسَلْنَاکَ إِلاّ کَافَّةً لِّلنَّاسِ بَشِیراً﴾ قهراً چنین بانویی مظهر رحمتِ جهان‌شمول ذات اقدس الهی خواهد بود.

نزول وحی انبایی بر حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها)


این بانو با آن تعلیم و تزکیه توانست در حرمی راه پیدا کند که فرشتهٴ امین در آن حرم نازل می‌شود؛ لذا بعد از رحلت پیغمبر(علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) جبرئیل هم بر آن حضرت نازل می‌شد؛ منتها وحی تشریعی تمام شد [و] احکام فقهی تمام شد، لکن وحی تسدیدی، وحی‌های انبایی، ملاحم، اخبار غیبی تا روز قیامت ادامه دارد؛ چون رسالت قطع شدنی است [و] نبوّت قطع شدنی است، امّا ولایت قطع شدنی نیست [و] تا روز قیامت انسانها می‌توانند به مقام شامخ ولایت راه پیدا کنند.